Az intézmény neve: Pásztói Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-oktatást Végző Iskola és Kollégium
Az intézmény címe: 3060 Pásztó, Fő utca 138.
Múlt
Az intézmény kifejezetten oktatási-nevelési céllal épült, 1983-ban nyitotta meg kapuit. Helyileg Pásztón található, de sohasem tartozott a városi fenntartású intézmények közé. Nem is a közel tízezres lakosságszámú, jó infrastruktúrával rendelkező, a megye egyik központi településének számító város centrumában kapott helyet, mint a többi közoktatási intézmény, hanem a város szélén, gyárakkal körülvett területen. (Mára lakóházakkal épült körbe.)
Kezdetben értelmileg sérült 3. életévüket betöltött óvodásokat, a középsúlyos értelmi fogyatékosok iskolájának első három csoportjába járókat, illetve az 1─8. osztályban tanuló enyhe értelmi fogyatékos diákokat fogadtunk. Nevelőotthonban nyertek elhelyezést a megye távolabbi településéről érkezett tanulóink az állami gondoskodásba vett gyermekekkel egyetemben, a környező településről bejáró diákoknak napköziotthonos ellátást biztosítottunk. Az eltelt évek során azonban az iskola profilja – ahogyan a neve is – többször változott. 1994-ben indult egy új csoport a pervazív fejlődési zavarral, autizmussal élő gyermekek fejlesztését célozva.
1999-ben megszűnt a középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek oktatása, ezzel párhuzamosan viszont indult egy újabb autista csoport. Az integráció bevezetésével és terjedésével gyermeklétszámunk csökkent, így két kollégiumi csoportot gyermekotthoni csoportokká alakítottunk, ahol a gyermekvédelmi gondoskodásba vett értelmi fogyatékos tanulók kaptak helyet.
A demográfiai változások, a köznevelésben végbemenő folyamatok, fenntartói tervek és nem utolsósorban gazdasági kényszer következtében Nógrád megye gyógypedagógiai intézményhálózatát átszervezték: Salgótarjánban és Pásztón maradt gyógypedagógiai intézmény, településünkön kollégiumi ellátást is biztosítva. Ekkor az alaptevékenységek köre ismét bővült egy régi-új feladatkörrel: a középsúlyos értelmi fogyatékosok iskolájával. Intézményünkben pillanatnyilag óvodai nevelési, általános iskolai (alsó, felső tagozat), kifutó rendszerű készségfejlesztő speciális szakiskolai, felmenő rendszerben készségfejlesztő iskolai, emellett fejlesztő illetve kollégiumi nevelési-oktatási feladatokat igyekszünk ellátni konduktív gyógypedagógiai módszertani tevékenységgel kiegészítve.
Jelen
Az épületben jelenleg három szuverén intézmény működik: a mi iskolánk, a pedagógiai szakszolgálat és egy gyermekotthon. Jelenleg a 3 intézmény kapcsolata nagyon jó, ami elengedhetetlen a gyermekek nyugodt és zökkenőmentes nevelés-oktatásához.
Általános iskolánkban autiata, értelmileg akadályozott és tanulásban akadályozott tanulók nevelése zajlik 1-8. osztályfokon. Ez mellett működik egy kis létszámú óvodánk illetve egy készségfejlesztő iskolánk értelmileg akadályozott, 8. osztályt befejező tanulók számára.
Könyvtárunk állománya az adományoknak köszönhetően gyarapszik, s igyekszünk az egyes tantárgyakhoz kiadott sokféle tankönyv mindegyikéből legalább egy példányt beszerezni. Fejlesztőeszközeinket pályázatok útján bővítettük, ezt most elsősorban a tankönyvellátási keretösszegből tudjuk megtenni.
Az iskola számítógépes gépparkja némiképp korszerűbb lett, köszönhetően ez a pedagógusoknak adott laptopoknak illetve pályázat útján beszerzett asztali számítógépeknek. A wifi hálózat fejlesztése, sebességi kapacitásbővítése most zajlik.
Mérsékelt számú digitális taneszköz van az iskola tulajdonában, interneten fellelhetők ugyan használható tartalmak, de az ingyenesen letölthető anyag terjedelme korlátozott. Célunk a digitális taneszközök bővítése, hiszen ezek nélkül nehezebben felelhetünk meg a modern kor kihívásainak.
Jó kapcsolatot ápolunk Pásztó város köznevelési és kulturális intézményeivel. Rendszeresen szervezünk közös programokat a városi intézményekkel és a megyében található hasonló profilú társintézménnyel. Látogatjuk a városi közművelődési létesítmények programjait, melyekre meghívnak minket, és amelyek sokat segítenek az előítéletek megváltoztatásában, a tényleges inklúzió elérésében.
Jövő
Szeretnénk az intézmény falain belül egy olyan „szakmai műhelyt” kialakítani, amely az SNI-s gyermekek nevelési területeinek minden szegmensében maximális fejlődési lehetőséget tud biztosítani. Igyekszünk a nevelés-oktatás profilját úgy formálni, hogy a gyermekeket felkészítsük a minél önállóbb életvitelre és a sérültségi szintjüknek megfelelő legmagasabb tantárgyi tudás elsajátítására.
Ennek megfelelően próbálunk további kapcsolatokat kiépíteni elsősorban közép és felsőoktatási intézményekkel annak érdekében, hogy a pedagógus utánpótlást biztosítani tudjuk. Az elhivatott, nagy szaktudással rendelkező fiatalokat szeretnénk az intézménybe bevonzani.
További cél az intézmény környezetének és épületének felújítása, megszépítése, ugyanis hisszük azt, hogy egy szép és modern környezetben az oktatás is könnyebb, és szívesebben jönnek a gyerekek egy modern intézménybe.